PCOB Driebergen

Van de voorzitter (uit de Nieuwsbrief van december 2018-januari 2019): 
Zorg en welzijn
In de gemeente Utrechtse Heuvelrug is Zorg en Welzijn een zeer belangrijk aandachtspunt voor het Seniorenplatform.
Het Seniorenplatform behartigt o.a. de belangen voor Senioren op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn, en Veiligheid en Verkeer bij de gemeente. Dit wordt gedaan voor de seniorenorganisaties in de Utrechtse Heuvelrug.
Lange tijd heeft het Seniorenplatform het moeten stellen zonder portefeuillehouder Zorg en Welzijn en zonder een goed functionerende commissie. Tijdelijk wordt deze functie door ondergetekende waargenomen. Wij zijn gelukkig erin geslaagd weer een commissie samen te stellen. Graag wil ik u kennis laten maken met een stukje over de WMO van ons nieuw commissielid mevr. Aartje Hemelaar. In het recent overleg met wethouder Waaldijk waren en blijven de WMO en de Sociale Dorpsteams belangrijke gesprekspunten.
Het volgend artikel over de WMO en de Sociale Dorpsteams geeft een goed inkijkje.

Arie Kliphuis, voorzitter

---------------
De WMO in de Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Is aardig zijn belangrijker dan duidelijkheid? Bij ons op de Utrechtse Heuvelrug vind ik dat het zorg- en welzijnswerk heel aardig is georganiseerd. Met mijn zorgvraag kan ik direct bij de mensen van het Sociaal Dorpsteam aankloppen. En bij een volgende zorgvraag stuurde ik simpelweg een mailtje naar mijn contactpersoon. Helaas bleek na 4 weken dat dit mailtje over het hoofd was gezien. Nu had ik spijt dat ik zolang had gewacht om te vragen of het klopte dat ik nog geen reactie had. Nadat ik mijn tweede mailtje stuurde, ging het snel. Ik werd per omgaande gebeld. Mijn verzoek werd snel doorgespeeld aan een collega met meer ervaring op het terrein van de vraag. Enkele dagen later was er een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. De collega komt persoonlijk bij ons op bezoek om onze vraag zorgvuldig door te spreken.

Deze persoonlijke benadering geeft mij enerzijds een goed gevoel. Ik hoef geen eindeloos formulier in te vullen op de site van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Dat is overbodig in de warme, persoonlijke aanpak die onze gemeente gekozen heeft. Geen koele, zakelijke procedure maar een persoonlijke ontvangst van de zorgvraag en dat vind ik aardig.

Anderzijds ben ik ongelukkig met deze aanpak. Dat vind ik dan weer onaardig van mezelf. Ik vind de aanpak verwarrend.
Want, wanneer gaat nu een termijn tellen? Als ik een mailtje stuur naar het Sociaal Dorpsteam? Mag het Sociaal Dorpsteam onbeperkt tijd nemen voor een procedure? Ik heb bij mijn huidige zorgvraag geen tijdsdruk, maar als je die wel hebt? Het is voor mij onduidelijk waar ik aanspraak op kan maken. En doordat het contact persoonlijk is en ik ook graag aardig wil zijn en het contact goed wil houden, vind ik het lastig om de persoon hier op aan te spreken.

Bij een vorige zorgvraag werd er na enkele weken overleg een aanvraagformulier opgesteld door onze contactpersoon van het Sociaal Dorpsteam. Ik werd gevraagd de teksten zorgvuldig te lezen en de inhoud ‘van ons’ te maken, het was immers onze zorgvraag. Het aanvraagformulier is er dus nog wel! Waarom mag ik dat niet meer zelf invullen?
Deze zorgvraag werd toegekend. Ik vraag mij af wat er zou zijn gebeurd als mijn zorgvraag niet was toegekend. Was er dan ook een aanvraagformulier gekomen? Hoe kan ik bezwaar maken zonder aanvraagformulier? Waarom mag ik niet direct een aanvraagformulier invullen? Dan was het ook direct van mij geweest. Verwarrend.

De mensen van het Sociaal Dorpsteam zijn aardige mensen en voeren hun taken vriendelijk uit. Echter, niet aan alle zorgvragen wordt voldaan. Het argument dat ik te horen kreeg in het telefoongesprek waarin mij werd verteld dat er geen tegemoetkoming zou worden verstrekt, was: ‘als je € 10,- per maand spaart, is het door jezelf te financieren’. Nadat het telefoongesprek beëindigd was en ik het argument nog eens overdacht, realiseerde ik me dat deze reactie ging over mijn portemonnee. Het Sociaal Dorpsteam beslist toch over de portemonnee van de WMO, toch niet over de mijne? Dit argument is een advies, geen argument voor de afwijzing. Goed bedoeld en verwarrend. Onduidelijk en onbevredigend.

Wat mij betreft mag de uitvoering van de WMO in onze gemeente duidelijker en zakelijker. Dat maakt het mij ook makkelijker om kritische vragen te stellen.
Aartje Hemelaar, commissielid
-------------------------